Kwaliteitsladder

Henkjan de Jong

Drie kwaliteitsniveaus


De kwaliteitsladder is een hulpmiddel om kwaliteit en kwaliteitsdoelstellingen te analyseren op drie niveaus en hierop te reflecteren:

- 1 ster kwaliteit: het niveau van de individuele taakuitoefening;

- 2 sterren kwaliteit: het niveau van het functioneren van het team;

- 3 sterren kwaliteit: het niveau van goede dingen uitzonderlijk goed doen voor de klant.


De ideeën zijn ontleend uit inzichten van Fred Lee en Stephen R. Covey. De sterren zijn te vergelijken met die uit de Michelingids: ze weerspiegelen het ambitieniveau van een organisatie waarbij 1 ster staat voor een geborgde basis en 3 sterren staat voor het hoogst haalbare.


Kwaliteit praktisch hanteerbaar maken op elk niveau


De kwaliteitsladder kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Als hulpmiddel om de ambitie en strategisch beleid van een organisatie te bepalen, om samenwerking binnen een team te stimuleren en/of als individueel instrument voor reflectie.


De kwaliteitsladder biedt een handvat om tot een gezamenlijke ambitie te komen en geeft iedere medewerker de mogelijkheid om hier zelf mee aan de slag te gaan. Door in te zoomen op de taken, opvattingen en overtuigingen van mensen zelf, worden zij zich bewust van het feit dat zij in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor het leveren van kwaliteit en daarmee bovendien het werk van hun collega's beïnvloeden.

De kwaliteitsladder is gebaseerd op inzichten van Fred Lee (boek: What if Disney ran your hospital) en Stephen R. Covey (boek: The seven habits of highly effective people).